Overzicht gastlessen lustrumreünie 28 september 2024
Hier vind je een overzicht met alle informatie over de gastlessen tijdens het lustrum op 28 september 2024.
Spreker | Beschrijving | Ronde 1 | Ronde 2 | Lokaal |
Dick Jan Braaij | Polderen en ontpolderen Dick Jan neemt de aanwezigen mee naar de wordingsgeschiedenis van Noord-Holland, polders, droogmakerijen, boezems, hoogheemraadschappen, actueel waterbeheer, clusterbuien, waterberging en verzilting. Kortom: het wordt een ouderwets gezellige aardrijkskundeles! | √ | √ | 002 |
Joop Bekius | Bergen in roerige tijden (1930-1960) Joop gaat in op een aantal hoofdrolspelers in Bergen uit bovengenoemde periode, Jaap Hemelrijk voorop. Maar ook Jacob Miltenburg, directeur van de melkfabriek Wilhelmina, raadslid en wethouder komt in beeld. Wie waren ze, wat wilden ze? En uiteraard de familie Van Reenen. Waren ze weldoeners of projectontwikkelaars met een goed oog voor hun eigen zaak, of allebei? Het had geen haar gescheeld of de wouden van Bergen (waar wij zo graag over zingen in ons lijflied) waren er niet meer geweest maar veranderd in een villawijk. Het komt allemaal langs in dit praatje met een plaatje. | √ | √ | 003 |
Yolanda Weldring | Werken in Internationale Samenwerking, vanuit Europa, Afrika en Azië In haar lezing deelt Yolanda haar ervaringen met werken en leven in diverse werelddelen als ook de verschillende perspectieven op het nut van internationale ‘ontwikkelingssamenwerking’. Zij zal vertellen over haar werkleven in deze sector, de mogelijkheden en moeilijkheden in internationale samenwerking en veranderende perspectieven vanuit Afrika en Europa. Tevens doet zijn vertellingen uit “De Wereld als Thuis” en voert zij een discussie over het al dan niet nut hebben van internationale ontwikkelingssamenwerking (effecten op langere termijn en (post-)koloniaal denken). | √ | √ | 004 |
Paul de Bruijn | Burnout bestaat niet De oorzaak van een burn-out wordt doorgaans gezocht in werkdruk of werkstress. ProMind gelooft daarentegen dat aspecten in het zelfbeeld de grootste onderliggende oorzaak zijn. Het zijn bepaalde eigenschappen die ervoor zorgen dat mensen een irreëel beeld van zichzelf en hun omgeving hebben. Dit uit zich vervolgens in duidelijke symptomen. Zoals daar zijn: Controlegerichtheid; Ja-zeggen-niet-nee-zeggen; Perfectionistisch; Bovenmatige betrokkenheid; rechtlijnig denken; Loyaal. Het Burn-out traject van ProMind heeft als doel om mensen een realistisch beeld van zichzelf in en van hun omgeving te geven. | √ | 008 | |
Hans Beerekamp | Film op het Murmellius De lezing ‘Film op het Murmellius’ probeert te achterhalen hoe Hans’ ongeneeslijke filmliefde gevoed en gevormd werd in zijn jaren op het Murmellius, met speciale aandacht voor de cinefiele inspanning van leraar Duits J. Lienesch. | √ | 008 | |
Marc Kropman | Nederlandse Opstand, een zaak van meervoudige perspectieven? In de les gaat Marc in op de manier waarop in verschillende schoolboeken de Nederlandse Opstand aan de orde komt. De Beeldenstorm, Filips II, Willem van Oranje, katholieken en protestanten passeren de revue. Hoe komt het dat Willem al snel gezien wordt als Vader des vaderlands¸en Filips II als een hardvochtige katholieke dwingeland? En wat valt er te leren van het verschil in beleving als het gaat om de Martelaren van Gorcum of Van Alkmaar de Victorie! De een neemt deel aan de nationale (?) bedevaart rond 9 juli, de ander gaat op in de festiviteiten rond 8 oktober ter gelegenheid van Alkmaars Ontzet. | √ | √ | 009 |
Rik Smits | De kunst van charmeren, intimideren en bezweren Vloeken en vleien, spotten en schelden doen we allemaal (ook, verdomme, de eikel of troela die beweert van niet!). Het zit net zo biologisch in ons ingebakken als taal zelf. Het helpt ons om onszelf aan anderen te verklaren, maar ook om anderen naar onze wensen te vormen en onze zin te krijgen – van propaganda en keiharde intimidatie tot de gefluisterde praatjes waarmee we onze bedpartners ophitsen. Maar hoe werkt dat, en hoe ver gaat het? Wat is het nut van humor, ook slechte en kwalijke humor? Waarom zijn sommige vernietigende grappen onweerstaanbaar leuk en andere alleen maar naargeestig? Wat hebben pret en lachen met angst en stress te maken? En waarom komt er toch zo gauw ruzie op sociale media? Een rondje door de minder onderzochte krochten van onze geest, met vrolijke en vlijmscherpe voorbeelden. | √ | √ | 010 |
Ton Hengeveld | De ellips en de wetten van Kepler, wiskundig en natuurkundig bezien Ton geeft in zijn les een korte beschouwing van de kosmologie van de Middeleeuwen, de betekenis van Corpernicus en ten slotte de “Mechanisering van het Wereldbeeld”. | √ | √ | 011 |
Fred de Geus | Pubquiz Klassiek Tijdens de lustrumreünie brengt Fred een 25-tal vragen over klassieke muziek te berde aan de hand van clips uit Youtube-filmpjes. | √ | √ | 012 |
Marianne Selleger | Zingen is lekker! Als zangeres is Marianne breed geïnteresseerd. Van klassiek tot jazz, van operette tot wereldmuziek. Het gaat daarbij niet om goed of slecht, mooi of lelijk, maar enkel plezier. In een gepassioneerde workshop krijgt Marianne iedereen aan het zingen. Ja, ook diegenen die altijd van zichzelf zeggen dat ze niet kunnen zingen. Laat je verrassen en ervaar hoe lekker het is om te zingen! | √ | √ | 013 |
Henk Heijkoop | Klassieke muziek en het Murmellius Gymnasium: Een persoonlijk verhaal, 1949 – 1953 Henkt deelt een verhaal van zijn herinneringen aan wat hij als jonge knaap aan klassieke muziek in Alkmaar beleefde. Deze herinneringen betreffen concerten in de stad, muziek op het gymnasium en de onvermijdelijke discussies over klassieke muziek en jazz, voorts over muziekonderwijs en zijn ontdekkingen op muzikaal terrein. Daarnaast – en dat is hoofdzaak – zal hij een aantal composities vertolken, van Bach tot Ravel, waaronder ook een mazurka van zijn pianoleraar P.A.Blaauw, “echt uit de oude doos!” | √ | √ | 014 |
Vincent Wanders | Door de bomen het duurzame ESG bos nog zien Vincent praat je bij over diverse ESG-ontwikkelingen en de lastige keuzes en dilemma’s die duurzaam willen zijn met zich meebrengt. Zo zorgt hij er in korte tijd voor dat u door de bomen het bos ziet. En uiteindelijk vindt er toch veel goede en mooie actie plaats! | √ | √ | 112 |
Jurgen Tamis | Het (nieuwe) pensioensysteem Sinds juli 2023 is de Wet Toekomst Pensioenen (WTP) van kracht geworden. Door de onbekendheid met pensioen is het voor velen moeilijk te duiden wat dat voor het eigen pensioen betekent. Tijdens zijn les duidt Jurgen kort wat pensioen inhoudt en wat er zoal verandert onder de WTP. | √ | 113 | |
Christiaan Caspers | De school van Athene’: nieuwe in- en uitzichten Op Rafaels beroemde fresco, Scuola di Atene, staan tientallen denkers en wetenschappers uit de oudheid afgebeeld. In deze les licht Chrisitaan, docent klassieke talen aan het Murmellius, daar enkele van uit: Plato en Aristoteles natuurlijk, maar ook de dwarsdenkers Socrates en Diogenes en de onbekende figuur op de voorgrond. Daarna kijkt hij naar het voortleven van Rafaels groepsportret. Zijn geschilderde denkers duiken op in de Franse revolutie en het werk van ‘citoyen David’, in Goya’s nachtmerries over de Napoleontische oorlogen en in Giorgos Vakirtzis’ herinenringen aan het kolonelsregime. Een les over de filosofie van de oudheid, de Europese cultuurgeschiedenis en de kunst van het kritisch kijken. | √ | √ | 114 |
René van Splunteren | Een vergelijking tussen Herodotus en Thucydides en hun beschrijvingen van diverse staatsvormen Tijdens deze les maakt René een vergelijking tussen Herodotus en Thucydides, waarbij hij hun beschrijvingen van de monarchie, oligarchie en democratie aan de orde zal stellen. | √ | √ | 115 |
Hans Maarten Parriger | Masterclass Whisky Hans Maarten organiseert een korte masterclass whisky. Hij zal daarbij iets vertellen over de geschiedenis, het productieproces en de verschillende soorten whisky. Daarna zal hij vertellen over de ‘nosing and tasting’, de manier waarop je whisky beleeft. Onderdeel van de masterclass zal zijn het proeven van drie verschillende whisky’s. En natuurlijk beantwoordt Hans Maarten alle vragen. Sláinte! Er is bij deze masterclass plaats voor maximaal 20 deelnemers per ronde. | √ | √ | 117 (lerarenkamer) |
Rob Alderlieste | De Murmellius-Kaleidocyle De les van Rob bevat geen enge formules of gruwelijke puzzels, maar relaxed knippen, vouwen en plakken. Kom naar lokaal 119 en maak je eigen, unieke Murmellius-Kaleidocycle. | √ | √ | 119 |
Hans Dompeling | Flexibele omgang met bewijzen in de meetkunde Aan de hand van (1) een oppervlaktestelling, (2) de trisectricestelling van Morley en (3) rhombododekaëders vertelt Hans tijdens het lustrum over flexibele omgang met bewijzen in de meetkunde. Inmiddels zijn er talloze bewijzen geleverd; helaas zijn de meeste erg gecompliceerd. Tijdens de les tovert Hans echter een bewijs tevoorschijn dat niet meer kennis vraagt dan die van een derdeklasser. | √ | √ | 121 |
Martijn van Heeringen | Vooruit met de geit: Tijd voor de speciale en algemene relativiteit Martijn bespreekt in vogelvlucht de belangrijkste dingen die je misschien nog niet wist maar wel altijd hebt willen weten over de rekbaarheid van tijd en ruimte, de tweelingparadox en tijdreizen, E=mc^2, en wat nu precies de gelukkigste gedachte van Einstein was en waarom Einstein dit vond (het antwoord is van intellectuele en niet van biologische aard). Ook is er een experiment, dus dat belooft wat. Speciale relativiteit wordt behandeld in les 1 en algemene relativiteit in les 2. | √ | √ | 123 |
Hubert Pellikaan | Wat is een patent en wat doe je ermee? Hubert neemt je mee in de wereld van patenten. Hoe past een patent in het intellectueel eigendom? Wat kun je met een patent? Hoe is een patent opgebouwd? Ook vertelt hij over Donald Duck en patenten. | √ | √ | 124 |
Gert Jan van der Wilt | De waarde van nieuwe medische technologie: hoe bepaal je die? Het is niet overdreven om te stellen dat we werkelijk overspoeld zijn, en worden, door allerlei vormen van nieuwe medische technologie. Ontwikkelingen op het gebied van onder meer genetica, kunstmatige intelligentie, robotica en nanotechnologie hebben hier een belangrijke bijdrage aan geleverd. Die technologie roept ook vaak vragen op; wat doet die technologie met ons, hoe verandert de samenleving erdoor, hoe verandert de betekenis van bestaande waarden? Aan de hand van concrete voorbeelden laat Gert Jan zien in welke zin nieuwe medische technologie voor ons van waarde kan zijn, maar ook tot welke dilemma’s het kan leiden. | √ | 125 | |
Harry Stein | Doe de Dao! Een les Tai Chi Op het Murmellius geeft Harry een blok Chinese filosofie. De klassieke Chinese filosofen zijn zonder uitzondering op zoek naar de Dao; de manier waarop we een leven kunnen leiden dat in harmonie is met elkaar en met de natuurlijke werkelijkheid. De ideeën over de Dao lopen echter zeer uiteen. Waar de Confucianen het zoeken in een levenslange cultiveringsweg, streven Daoisten zoals Laozi en Zhuangzi er juist naar om alle beschaving van zich af te werpen en terug te keren naar het ‘ongesneden blok’. Hoogtepunt van de lessen Chinese filosofie is echter altijd de les Tai Chi. Daarom wil Harry die de aanwezigen ook niet onthouden. Beoefening is mogelijk tot ver boven de tachtig, dus leeftijd is geen belemmering. | √ | √ | Gymzaal |